Телефон:
+38 (044) 390 07 29
+38 (050) 413 42 98;
+38 (068) 416 28 48;

Адреса:
Україна, Київ, вул. М.Грінченка, 4,
БЦ "Регус Горизонт Парк", 2 поверх
E-mail:
777publicity@gmail.com
 
Статті / ринок / Справедлива ціна на PR-послуги – головна потреба клієнтів і агентств
28 Лютого 2011
Справедлива ціна на PR-послуги – головна потреба клієнтів і агентств

         Незважаючи на порівняну молодість, ринок PR-послуг в Україні встиг пережити і злети, і падіння. Вітчизняний ринок PR був одним із найбільш динамічних у країні. І якщо до осені 2008 року це була позитивна динаміка приросту: нових агентств, нових видів послуг, то в кризовому 2009 ринок PR спіткали справжні труднощі. За даними Українського PR-альянсу (UPRA), в 2009 році об’єм ринку скоротився на 35%, а його ємність (ситуація, при якій аутсорсінг дорівнював би 100% потреб клієнтів) – на 40%. За оцінками ІАЦ «Publicity», в першій половині минулого року ринок PR продовжував скорочуватись, але з другого півріччя почалось його відродження. На сьогодні, на думку експертів ІАЦ, в Україні працює не більше 50-ти спеціалізованих PR-структур (що надають PR як єдину або як одну з основних послуг). 
         Криза вдарила не лише по кількості PR-агентств, але і по вартості обслуговування: за різними оцінками, ціни знизились на 30-70%, а на деякі види послуг – в 2-3 рази. Здавалося б, така «девальвація» має боляче вдарити по агентствам, що залишились на плаву. Але – немає лиха без добра: зниження цін сприяло посиленню інтересу клієнтів до PR-комунікацій, особливо – у виконанні професійних агентств. 
         Такому стану справ сприяє також активний пошук маркетологами українських компаній альтернативних інструментів просування товарів і послуг на тлі повсюдного скорочення або оптимізації рекламних та маркетингових бюджетів. Складається враження, що у вітчизняних компаніях нарешті звернули увагу на той факт, що PR є одним із найефективніших інструментів інтегрованих маркетингових комунікацій (поряд із рекламою, директ-маркетингом та стимулюванням збуту), і відмовитися від нього неможливо. 
          Опинившись між Сциллою необхідності в PR-послугах і Харибдою повсюдної економії, клієнти цілком логічно приходять до висновку: платити за PR потрібно, але ціна має бути виправданою: і проведеною роботою, і отриманим результатом. Іншими словами – «дорогий PR», цей ідол, на який молилась більшість агентств до кризи, невмолимо падає з п’єдесталу… принаймні – в свідомості клієнта. Потрібно відзначити, що ідея дорожнечі PR-послуг підживлювалась непрозорим ціноутворенням на ринку, відсутністю єдиних стандартів щодо визначення собівартості і (парадокс) закритістю багатьох операторів PR-ринку. Згідно з опитуванням компаній – споживачів послуг PR-агентств, проведеним «Е'СOMM» в 2008 році, 54% респондентів уже тоді вважали вартість надаваних агентствами PR-послуг завищеною, а іще 15% - дуже завищеною. 
          З цього приводу є цікавими також результати опитування, проведеного ІАЦ «Publicity» і обнародуваного на початку 2010 року (були опитані представники 210 компаній, що працюють на 5 ключових ринках). Метою дослідження було визначення справедливої – на думку представників вказаних компаній – ціни на певні види PR-послуг. Нижче приведені найтиповіші діапазони цін, названі більшістю респондентів, за результатами дослідження: вартість комплексного абонентського обслуговування має складати 3000 – 10000 грн. на місяць, а підтримання зв’язку зі ЗМІ – 2000 – 3000 грн. на місяць. Ціна розробки і проведення одного прес-заходу, на думку більшості опитаних, має складати 5-15000 грн., а одного PR-заходу – від 5000 до 10000 грн. Розробка комплексної комунікаційної програми оцінюється більшістю респондентів у 10000 грн., тоді як розробка PR-кампанії в ЗМІ – всього 2000 грн., а місяць роботи по PR-підтримці в Інтернеті – 1000-3000 грн. Очевидно, що далеко не всі агентства вважатимуть приведені оцінки вартості адекватними і справедливими – але таким було бачення клієнтів на певний момент часу. 
           Безумовно, клієнт зацікавлений заплатити менше, а агентство – отримати як можна більше за свою роботу. Але поняття «справедлива ціна» враховує обопільний інтерес обох сторін – і клієнта, і агентства. Клієнт має отримати якісне обслуговування і результат, не переплачуючи. Агентство має отримати достатню фінансову винагороду, щоби забезпечити якість і результат для клієнта. На стику цих інтересів і народжується справедлива ціна. 
           «Святе місце» не буває порожнім. Замість дорогого піару, часто іще й не пов’язаного із маркетинговими результатами, новим кумиром українського ринку може стати «доступний PR». Це вигідно, передовсім, клієнтам PR-агентств, оскільки коштів на «дорогий PR» більшість компаній виділити не можуть або не хочуть. За даними компанії «MASMI», в 2007-2008 рр. середній PR-бюджет крупних компаній коливався в межах 300-500 тис. доларів на рік, і при цьому від 40% до 60% бюджету було віддано на аутсорсінг. В 2009-2010 роках ситуація кардинально змінюється. Згідно з даними галузевого дослідження PR в Україні, проведеного агентством «ІФАК Україна» у вересні 2009 року, в період кризи 40% провідних українських компаній – споживачів PR-послуг скоротили PR-бюджет, 35% зменшило або відмовилось від аутсорсінга, і лише 16% зосередились на більш активній PR-діяльності. При цьому PR-бюджет 43% провідних компаній знаходився в надзвичайно широкому діапазоні – від 10 до 100 тис. грн.., 40% - від 101 до 500 тис. грн., по 7% PR-бюджетів знаходились відповідно в діапазонах 501 тис. – 1 млн. і 1,01 млн. – 5 млн., і лише 3% склали PR-бюджети, що перевищили 5 млн. грн.
            Показники 2010 року свідчать – навіть найкрупніші компанії здебільшого володіють середнім PR-бюджетом. Генеральний директор компанії Publicity Creating Валерій Курейко стверджує: «Зараз середнім бюджетом оперує більшість компаній. Іншими словами, сьогодні PR-бюджет середньої компанії на ринку В2В може бути порівнюваним із PR-бюджетом міжнародного бренду. Це викликано посткризовими реаліями, обережністю і тактичним розвитком. В 2010 р. бюджети були точковими і вкладалися в суму від 50-90 до 150-200 тис. грн.. На 2011 рік можна прогнозувати збільшення об’ємів PR-бюджетів на 30-50%». 
            Але і в рамках середнього бюджету можна досягти хороших, а іноді й відмінних результатів, якщо агентство дійсно вміє з ними працювати. 
             Якість використання середнього бюджету і прозорість затрат, що приносять конкретний маркетинговий і репутаційний результат, є дуже важливими при співробітництві з клієнтом. Але окрім задоволення інтересів клієнта по найкращій для нього ціні є також інший бік медалі – інтереси й мотивація агентства. 
             Зниження PR-бюджетів українських компаній саме по собі явище, що протвережує й очищає ринок від випадкових гравців. Але для агентств, що націлені на розвиток після кризи, життєво важливою задачею є установка такої ціни на свої послуги, щоби вона, як мінімум, не була нижчою, ніж собівартість, а як максимум – дозволяла рухатися вперед. Відповідно, ця ціна має бути максимально аргументованою – аби клієнт точно знав, на які цілі йде його PR-бюджет. Іншими словами, визначення ціни за послуги PR-агентства відбувається в точці перетину PR-бюджету клієнта, відведеного на аутсорсінг, собівартості послуг та цінових очікувань агентства. 
              Тим більше, що об’єми аутсорсінга поступово зростають. «Забезпечення функцій в області PR компаніями-клієнтами зусиллями власних PR-служб суттєво зменшилося. Працівники цих підрозділів були першими, хто потрапив під скорочення в умовах рецесії. Залишились лише ті, хто приносить користь для вирішення стратегічних завдань компанії і забезпечення ключових функцій по зміцненню внутрікорпоративної культури. Для вирішення поточних завдань в області PR – компанії-клієнти скоріше використовують аутсорсінг. Це надійніше і нерідко дешевше», - вважає Валентин Королько, зав.кафедри зв’язків із громадськістю, психології та педагогіки НаУКМА.
                Що ж входить до собівартості послуг PR-агентства? Передовсім, це заробітна платня персоналу (аби оплатити затрати часу менеджерської команди на розробку, впровадження програми і підготовку звіту) і розподілені витрати – на утримання офісу та адміністративного персоналу.
                Затрати на організацію і проведення заходів (оренда залу, устаткування, комунікації, транспорт, поліграфія, електронні носії, відео зйомка і т.д.), медіа-підтримку в ЗМІ і тому подібне – це окремий рядок витрат. 
                Важливою перевагою досвідчених PR-агентств є їх здатність надати клієнтові прозору й обґрунтовану калькуляцію вартості послуг. У деяких агентств є внутрішні розцінки на роботу чотирьох категорій спеціалістів (від асистента до управляючого партнера), а також внутрішні схеми визначення собівартості. Що стосується основних схем, по яким PR-агентства в Україні співробітничають з клієнтами, то це абонентське обслуговування (для довготривалих проектів) і «проектна» схема (вартість послуг по розробці та організації конкретного проекту).
                  Достатньо високий рівень професіоналізму менеджерів, занятих у проекті, застосування ефективних методів і схем роботи, грамотний розподіл обов’язків усередині PR-агентства, відсутність роздутого штату, та інші фактори, дозволяють не лише надати якісні послуги, але й оптимізувати їх вартість. 
                  Таким чином, агентства, здатні обґрунтувати клієнту вартість власних послуг і ефективно розпорядитися середнім PR-бюджетом, перебувають в посткризовому періоді в найбільш виграшній позиції. Агентства, для яких не становить проблеми вкластися в чіткі рамки середнього бюджету, роблять доступний піар не просто престижним додатком до маркетингової програми, але і результативним інструментом вирішення клієнтських завдань. 
                    Якщо в посткризовий період кількість клієнтів суттєво зростатиме, це приведе агентства до виходу на масовий ринок PR-послуг. Розвиток може прискоритись, якщо піде по такій спіралі: PR-агентства встановлюють прозору, справедливу ціну – такий доступний PR приваблює більшу кількість клієнтів – агентства отримують більше доходів, що дозволяє розширюватись та розвиватись для обслуговування нових клієнтів. 
                    Щоби реалізувати дану оптимістичну схему розвитку ринку PR необхідна, передовсім, добра воля самих агентств – розвиватися і координувати зусилля по уніфікації ціноутворення на PR-послуги для масового ринку. І тоді часи закритості і вузькості українського PR-ринку так чи інакше кануть в Лету.

http://www.publicity.kiev.ua/

 

 
12.09.2017
Publicity Creating является PR-партнером выставки «БЕЗПЕКА 2017».
30.08.2017
Три основные причины для В2В вести площадки в соцсетях
7.08.2017
Компанией Publicity Creating накоплен большой опыт разработки эффективных стратегий