Телефон:
+38 (044) 242 47 59;
+38 (050) 381 75 55;
+38 (068) 416 28 48;

Адреса:
Україна, Київ, вул. М.Грінченка, 4
 
E-mail:
777publicity@gmail.com
 
Статті / ринок / Справедлива ціна на PR-послуги – головна потреба клієнтів і агентств
28 Лютого 2011
Справедлива ціна на PR-послуги – головна потреба клієнтів і агентств

         Незважаючи на порівняну молодість, ринок PR-послуг в Україні встиг пережити і злети, і падіння. Вітчизняний ринок PR був одним із найбільш динамічних у країні. І якщо до осені 2008 року це була позитивна динаміка приросту: нових агентств, нових видів послуг, то в кризовому 2009 ринок PR спіткали справжні труднощі. За даними Українського PR-альянсу (UPRA), в 2009 році об’єм ринку скоротився на 35%, а його ємність (ситуація, при якій аутсорсінг дорівнював би 100% потреб клієнтів) – на 40%. За оцінками ІАЦ «Publicity», в першій половині минулого року ринок PR продовжував скорочуватись, але з другого півріччя почалось його відродження. На сьогодні, на думку експертів ІАЦ, в Україні працює не більше 50-ти спеціалізованих PR-структур (що надають PR як єдину або як одну з основних послуг). 
         Криза вдарила не лише по кількості PR-агентств, але і по вартості обслуговування: за різними оцінками, ціни знизились на 30-70%, а на деякі види послуг – в 2-3 рази. Здавалося б, така «девальвація» має боляче вдарити по агентствам, що залишились на плаву. Але – немає лиха без добра: зниження цін сприяло посиленню інтересу клієнтів до PR-комунікацій, особливо – у виконанні професійних агентств. 
         Такому стану справ сприяє також активний пошук маркетологами українських компаній альтернативних інструментів просування товарів і послуг на тлі повсюдного скорочення або оптимізації рекламних та маркетингових бюджетів. Складається враження, що у вітчизняних компаніях нарешті звернули увагу на той факт, що PR є одним із найефективніших інструментів інтегрованих маркетингових комунікацій (поряд із рекламою, директ-маркетингом та стимулюванням збуту), і відмовитися від нього неможливо. 
          Опинившись між Сциллою необхідності в PR-послугах і Харибдою повсюдної економії, клієнти цілком логічно приходять до висновку: платити за PR потрібно, але ціна має бути виправданою: і проведеною роботою, і отриманим результатом. Іншими словами – «дорогий PR», цей ідол, на який молилась більшість агентств до кризи, невмолимо падає з п’єдесталу… принаймні – в свідомості клієнта. Потрібно відзначити, що ідея дорожнечі PR-послуг підживлювалась непрозорим ціноутворенням на ринку, відсутністю єдиних стандартів щодо визначення собівартості і (парадокс) закритістю багатьох операторів PR-ринку. Згідно з опитуванням компаній – споживачів послуг PR-агентств, проведеним «Е'СOMM» в 2008 році, 54% респондентів уже тоді вважали вартість надаваних агентствами PR-послуг завищеною, а іще 15% - дуже завищеною. 
          З цього приводу є цікавими також результати опитування, проведеного ІАЦ «Publicity» і обнародуваного на початку 2010 року (були опитані представники 210 компаній, що працюють на 5 ключових ринках). Метою дослідження було визначення справедливої – на думку представників вказаних компаній – ціни на певні види PR-послуг. Нижче приведені найтиповіші діапазони цін, названі більшістю респондентів, за результатами дослідження: вартість комплексного абонентського обслуговування має складати 3000 – 10000 грн. на місяць, а підтримання зв’язку зі ЗМІ – 2000 – 3000 грн. на місяць. Ціна розробки і проведення одного прес-заходу, на думку більшості опитаних, має складати 5-15000 грн., а одного PR-заходу – від 5000 до 10000 грн. Розробка комплексної комунікаційної програми оцінюється більшістю респондентів у 10000 грн., тоді як розробка PR-кампанії в ЗМІ – всього 2000 грн., а місяць роботи по PR-підтримці в Інтернеті – 1000-3000 грн. Очевидно, що далеко не всі агентства вважатимуть приведені оцінки вартості адекватними і справедливими – але таким було бачення клієнтів на певний момент часу. 
           Безумовно, клієнт зацікавлений заплатити менше, а агентство – отримати як можна більше за свою роботу. Але поняття «справедлива ціна» враховує обопільний інтерес обох сторін – і клієнта, і агентства. Клієнт має отримати якісне обслуговування і результат, не переплачуючи. Агентство має отримати достатню фінансову винагороду, щоби забезпечити якість і результат для клієнта. На стику цих інтересів і народжується справедлива ціна. 
           «Святе місце» не буває порожнім. Замість дорогого піару, часто іще й не пов’язаного із маркетинговими результатами, новим кумиром українського ринку може стати «доступний PR». Це вигідно, передовсім, клієнтам PR-агентств, оскільки коштів на «дорогий PR» більшість компаній виділити не можуть або не хочуть. За даними компанії «MASMI», в 2007-2008 рр. середній PR-бюджет крупних компаній коливався в межах 300-500 тис. доларів на рік, і при цьому від 40% до 60% бюджету було віддано на аутсорсінг. В 2009-2010 роках ситуація кардинально змінюється. Згідно з даними галузевого дослідження PR в Україні, проведеного агентством «ІФАК Україна» у вересні 2009 року, в період кризи 40% провідних українських компаній – споживачів PR-послуг скоротили PR-бюджет, 35% зменшило або відмовилось від аутсорсінга, і лише 16% зосередились на більш активній PR-діяльності. При цьому PR-бюджет 43% провідних компаній знаходився в надзвичайно широкому діапазоні – від 10 до 100 тис. грн.., 40% - від 101 до 500 тис. грн., по 7% PR-бюджетів знаходились відповідно в діапазонах 501 тис. – 1 млн. і 1,01 млн. – 5 млн., і лише 3% склали PR-бюджети, що перевищили 5 млн. грн.
            Показники 2010 року свідчать – навіть найкрупніші компанії здебільшого володіють середнім PR-бюджетом. Генеральний директор компанії Publicity Creating Валерій Курейко стверджує: «Зараз середнім бюджетом оперує більшість компаній. Іншими словами, сьогодні PR-бюджет середньої компанії на ринку В2В може бути порівнюваним із PR-бюджетом міжнародного бренду. Це викликано посткризовими реаліями, обережністю і тактичним розвитком. В 2010 р. бюджети були точковими і вкладалися в суму від 50-90 до 150-200 тис. грн.. На 2011 рік можна прогнозувати збільшення об’ємів PR-бюджетів на 30-50%». 
            Але і в рамках середнього бюджету можна досягти хороших, а іноді й відмінних результатів, якщо агентство дійсно вміє з ними працювати. 
             Якість використання середнього бюджету і прозорість затрат, що приносять конкретний маркетинговий і репутаційний результат, є дуже важливими при співробітництві з клієнтом. Але окрім задоволення інтересів клієнта по найкращій для нього ціні є також інший бік медалі – інтереси й мотивація агентства. 
             Зниження PR-бюджетів українських компаній саме по собі явище, що протвережує й очищає ринок від випадкових гравців. Але для агентств, що націлені на розвиток після кризи, життєво важливою задачею є установка такої ціни на свої послуги, щоби вона, як мінімум, не була нижчою, ніж собівартість, а як максимум – дозволяла рухатися вперед. Відповідно, ця ціна має бути максимально аргументованою – аби клієнт точно знав, на які цілі йде його PR-бюджет. Іншими словами, визначення ціни за послуги PR-агентства відбувається в точці перетину PR-бюджету клієнта, відведеного на аутсорсінг, собівартості послуг та цінових очікувань агентства. 
              Тим більше, що об’єми аутсорсінга поступово зростають. «Забезпечення функцій в області PR компаніями-клієнтами зусиллями власних PR-служб суттєво зменшилося. Працівники цих підрозділів були першими, хто потрапив під скорочення в умовах рецесії. Залишились лише ті, хто приносить користь для вирішення стратегічних завдань компанії і забезпечення ключових функцій по зміцненню внутрікорпоративної культури. Для вирішення поточних завдань в області PR – компанії-клієнти скоріше використовують аутсорсінг. Це надійніше і нерідко дешевше», - вважає Валентин Королько, зав.кафедри зв’язків із громадськістю, психології та педагогіки НаУКМА.
                Що ж входить до собівартості послуг PR-агентства? Передовсім, це заробітна платня персоналу (аби оплатити затрати часу менеджерської команди на розробку, впровадження програми і підготовку звіту) і розподілені витрати – на утримання офісу та адміністративного персоналу.
                Затрати на організацію і проведення заходів (оренда залу, устаткування, комунікації, транспорт, поліграфія, електронні носії, відео зйомка і т.д.), медіа-підтримку в ЗМІ і тому подібне – це окремий рядок витрат. 
                Важливою перевагою досвідчених PR-агентств є їх здатність надати клієнтові прозору й обґрунтовану калькуляцію вартості послуг. У деяких агентств є внутрішні розцінки на роботу чотирьох категорій спеціалістів (від асистента до управляючого партнера), а також внутрішні схеми визначення собівартості. Що стосується основних схем, по яким PR-агентства в Україні співробітничають з клієнтами, то це абонентське обслуговування (для довготривалих проектів) і «проектна» схема (вартість послуг по розробці та організації конкретного проекту).
                  Достатньо високий рівень професіоналізму менеджерів, занятих у проекті, застосування ефективних методів і схем роботи, грамотний розподіл обов’язків усередині PR-агентства, відсутність роздутого штату, та інші фактори, дозволяють не лише надати якісні послуги, але й оптимізувати їх вартість. 
                  Таким чином, агентства, здатні обґрунтувати клієнту вартість власних послуг і ефективно розпорядитися середнім PR-бюджетом, перебувають в посткризовому періоді в найбільш виграшній позиції. Агентства, для яких не становить проблеми вкластися в чіткі рамки середнього бюджету, роблять доступний піар не просто престижним додатком до маркетингової програми, але і результативним інструментом вирішення клієнтських завдань. 
                    Якщо в посткризовий період кількість клієнтів суттєво зростатиме, це приведе агентства до виходу на масовий ринок PR-послуг. Розвиток може прискоритись, якщо піде по такій спіралі: PR-агентства встановлюють прозору, справедливу ціну – такий доступний PR приваблює більшу кількість клієнтів – агентства отримують більше доходів, що дозволяє розширюватись та розвиватись для обслуговування нових клієнтів. 
                    Щоби реалізувати дану оптимістичну схему розвитку ринку PR необхідна, передовсім, добра воля самих агентств – розвиватися і координувати зусилля по уніфікації ціноутворення на PR-послуги для масового ринку. І тоді часи закритості і вузькості українського PR-ринку так чи інакше кануть в Лету.

http://www.publicity.kiev.ua/

 

 
4.08.2021
Новая трендовая услуга от Publicity Creating - Информационный маркетинг
16.07.2021
В рамках эко-программы, принятой в Publicity Creating, была расширена пасека и высажено более 100 деревьев и кустов.
29.03.2021
Publicity Creating заключено соглашение о продвижении NH Market
22.03.2021
Проведена PR-кампания по продвижению очистителей воздуха DAIKIN.
24.02.2021
Агентство является PR-партнёром компании KNAUF в социальных медиа и Интернет.  
19.02.2021
We talked to Valeriy Kureyko of Publicity Creating about Strategic Communication and PR. This is what he said about it.
18.02.2021
We talked to Valeriy Kureyko of Publicity Creating about Strategic Communication and PR. This is what he said about it.
26.03.2020
10 февраля 2020 г. в пресс-центре «Укринформ» состоялась Интернет-конференция
26.03.2020
Роль стратегии в PR возрастет