Телефон:
+38 (044) 242 47 59;
+38 (050) 381 75 55;
+38 (068) 416 28 48;

Адреса:
Україна, Київ, вул. М.Грінченка, 4
 
E-mail:
777publicity@gmail.com
 
Статті / інтерв'ю / 10 років, що змінили ринок
21 Січня 2008
10 років, що змінили ринок

Засновник і беззмінний керівник першого українського PR-агентства розповів "Історіям...", з чого починався вітчизняний ринок Public Relations, які технології застосовує PR - агентство, і про своє захоплення бджільництвом.
 

Як ви прийшли в PR - бізнес?

Через рекламу, десь дослідним шляхом, але точно не випадково. В 90- х роках я працював у комп'ютерній компанії, просуваючи ТМ Everest, де обіймав посаду директора по рекламі та маркетингу. При просуванні я широко використовував "нерекламні" інструменти: статті, прес-релізи, прес-конференції та семінари. Уже наприкінці 90- х ми планували нашу роботу на рік вперед, з поділом на півріччя, квартали і місяці, а бюджет затверджувався акціонерами компанії.

Після того як створив свою компанію, перші роки ми займалися "рекламним супроводженням" - по суті, це був full service, але з акцентом на PR - інструменти. І в 2000 році остаточно стало зрозуміло: те, чим займається компанія, - не реклама, а PR. Так що в PR - бізнес я прийшов "знизу нагору".

З чого почалася історія агенції Publicity Creating?

Компанію було зареєстровано в січні 1998 року, хоча реально вона працювала вже з осені 1997 року. "Первісний капітал" становив комп'ютер, яким мене преміювали на попередній роботі, і факс-апарат. Амбіції були великі - наприклад, залучення потенційних клієнтів ми почали …с проведення тендеру серед них. Цікаво, що клієнти часто приходили до нас завдяки PR. Наприклад, на прохання оргкомітету однієї з виставок я допоміг організувати інтерв'ю з керівниками відомих комп'ютерних компаній. У процесі роботи кілька компаній відразу стали нашими клієнтами - виявляється, їх керівники давно хотіли познайомитися, їм подобався мій підхід до просування.

Що собою являв ринок PR в 1998 році?

До створення Publicity Creating в Україні працювало кілька іноземних PR - агентств, які обслуговували транснаціональні корпорації або реалізували PR - проекти в рамках міжнародних або державних програм (наприклад, по приватизації). Було сотні рекламних агентств, серед них зустрічались і ті, що входили до міжнародних мереж. "Правили бал" медіа-байінг і виробництво поліграфії.

Спеціалізованих PR -агенцій не було зовсім, і що таке PR, ніхто достеменно не знав. Пізніше ми зрозуміли, що перші роки працювали на ринку, якого, по суті, не було. Всі процедури, методи і технології доводилося створювати з нуля. Зате був величезний ентузіазм, впевненість у своєму успіху та у користі, яку можеш принести. Мене часто запитують: "Скільки років українському PR?" Думаю, я маю всі підстави відповісти: "Стільки, скільки Publicity Creating". До речі, серед українських агентств першопрохідників, які досі успішно працюють, залишилося небагато, і всі вони заслуговують великої поваги.

Які технології просування агентство вперше використовувало на вітчизняному ринку?

У той час все було вперше, включаючи саме поняття "зв'язки із громадськістю". Звичайно, свої напрацювання ми засновували на міжнародному досвіді PR - індустрії. Ми свідомо покривали ринок за ринком, щоб краще зрозуміти специфіку різних напрямків бізнесу та акумулювати досвід. На основі узагальненого досвіду ми і розробили ключові схеми та технології, які ефективно працюють на будь-якому ринку.

У результаті ми вперше запропонували та успішно впровадили інформаційну модель, технологію планування і конструювання новин, PR - пакети "Антикризовий", "Лояльність", "Соціальне обличчя" і багато чого іншого. В останні три роки розробили технологію "Лідер ринку" і "Позитивне інформаційне поле", методику дослідження " PR - Аудит". Зараз працюємо над технологією "Регіональний лідер".

Ви можете назвати проект, який можна вважати віхою у розвитку компанії?

Мені запам'ятався проект "Оксамитові війни" - це була тематична програма про PR на каналі Music Радіо, яка йшла в ефірі півтора року. В 2002 році ми випустили однойменний збірник кращих програм, провели велику презентацію, прес-конференцію. Можливо, саме тоді до Publicity Creating прийшла популярність - про нас заговорили журналісти, маркетологи й директори компаній, конкуренти і партнери.

А цього року ми здійснили унікальний медіа-тур по ключових регіонах України - провели круглі столи з місцевими чиновниками, ЗМІ й представниками великих підприємств на тему "Формування позитивного іміджу регіонів". Цей тур, який охопив Донецьк, Дніпропетровськ, Харків, Одесу та Миколаїв, дав нам зовсім нове розуміння стану PR - галузі в регіонах. І ми реально приступилися до створення своєї партнерської мережі.

Ви можете назвати випадок в історії Publicity Creating, коли агентство відмовляло клієнтові?

Таке траплялося, в основному, з етичних міркувань. Якщо ми бачимо, що клієнт орієнтований на нечистоплотні методи - відмовляємося. Ми не будемо псувати свою репутацію заради якихось разових вигод. Ще доводиться відмовлятися від участі в деяких тендерах (за останні 2 року кількість тендерів на PR - обслуговування зросла вдвічі), наприклад, якщо тендер проводиться непрозоре або на недостатньо високому рівні. Цього року ми вирішили брати участь у тендерах тільки на платній основі. Співробітники багатьох українських агентств затверджують, що клієнт за участь платити не збирається. Але нам платять - імовірно, тому, що ми висуваємо цю умову, а інші бояться. Крім того, компанії все-таки хочуть отримати пропозицію від досвідченого агентства.

Ви напевно стежили за передвиборними кампаніями. Як ви можете оцінити ефективність PR - технологій українських політичних партій?

Політичні PR - технології відрізняються від PR у комерційному середовищі і підходами, і інструментами, і бюджетами. Тут багато грошей витрачається марно, не дуже цікавить звіт, підведення підсумків, рекомендації, архів - тільки результат. Іншими словами, у політичному PR усе швидкоплинно - крім того, обмежене жорсткими часовими рамками. Найчастіше навіть немає часу на нормальну підготовку громадської думки. Над усіма "висить" мета - пройти в парламент, наприклад. Тому не можна з мірками комерційного PR підходити до політичного піар, хоча деякі закони однакові, і я з інтересом спостерігаю за "багатоходовками" окремих політиків і політичних партій.

Останнім часом блоги усе активніше використовуються в якості PR - інструмента. Як ви могли б оцінити його ефективність?

Нові інструменти з'являються постійно. На початку 90- х років розсилання прес-релізів було новим інструментом, потім - спілкування у форумах і чатах. Блоги - це ще один різновид або навіть жанр інформації. Не можу сказати, що він зараз визначальний, але в роботі його можна використовувати. Взагалі вплив Інтернет значно підсилилося, і навіть десь помінялись пріоритети в каналах комунікацій. Якщо раніше до публікацій в Інтернет ставилися легковажно, то зараз інформаційному полю у Всесвітній мережі приділяють особливу увагу. Більше того, насичення інформаційного простору починають саме з Інтернет.

Ви провели більше 200 виступів на різних заходах...

На сьогоднішній день - більше 270 виступів, перед аудиторіями від 10 до 400 чоловік.

Могли б ви згадати який-небудь курйозний епізод, що відбувся під час вашого виступу?

От, наприклад, в 2006 році на виставці RЕХ, яку традиційно відвідує багато студентів, після теми доповіді я поставив фразу "Вхід до 25 років заборонено' Перед моїм виступом вся молодь встала і вийшла. І на краще - відбулася серйозна розмова з найбільш зацікавленими слухачами. Іншим разом я проводив прес-конференцію, неподалік висів банер клієнта. Бачу - куточок прапора починає повільно відриватися від стіни. Всі журналісти з посмішкою стежать за цим, а менеджер саме відійшов за якимись документами. Піднімаюсь, вибачаюсь, і прямо перед камерами прикріплюю прапор на місце. Не люблю, коли від головного відволікають якісь дрібниці.

Агентство планує цього року розширювати спектр послуг?

Спектр наших послуг і так досить широкий. Якщо говорити про основні напрямки - це репутаційний PR, маркетинговий PR і зв'язки зі ЗМІ. Основні послуги - розробка та впровадження індивідуальних комунікаційних програм, робота зі ЗМІ й консалтинг. Так що мова йде, скоріше, про "переформатування" і концентрацію на конкретних сегментах. Наприклад, на нашому сайті www.publicity.com.ua зараз введено два нових розділа: "Для власників і керівників" і "Для топ-менеджерів, маркетологів, PR- директорів" - щоб кожний міг знайти "свою" послугу або продукт.

Що стосується основних схем співробітництва, те зараз найбільш популярні дві - комплексне абонентське обслуговування з щомісячною оплатою та проектна схема з оплатою "за весь проект". Порівняно новою послугою є PR першої особи. Ми плануємо далі розвивати дослідницький напрямок (PR-аудит, контент- аналіз) і навчальний центр, який проводить корпоративні тренінги по актуальних питаннях PR.

В одному з інтерв'ю ви відзначили, що останні півтора року спостерігається активний сплеск росту ринку PR-послуг. Як цей ринок буде розвиватися в найближчі півтора року?

Виділиться п'ятірка лідерів ринку, посилиться тенденція до структуризації. Кількість компаній, які здійснюють PR - діяльність самотужки , буде неухильно скорочуватися. Думаю, не менш 70% круп- них компаній будуть працювати зі спеціалізованими PR - агентствами На український ринок як і раніше будуть заходити іноземні мережі та PR - агентства, але думаю, що роль українських агентств значно зросте.

Як ви проводите вільний час?

У мене є хобі - бджільництво. Повірте, це не дань моді - займаюся бджолами на дачі, для задоволення, уже років 30. Виїжджаю на автомобілі за місто, люблю подорожувати, і практично завжди з родиною -дружиною і двома синами. А взагалі, PR - це в певному розумінні спосіб життя.

Інтерв'ю опубліковано у журналі "Історії успішних"

 
1.10.2021
  Експерти обговорили ситуацію на українському ринку PR
18.08.2021
Новая трендовая услуга от Publicity Creating - Информационный маркетинг
30.07.2021
В рамках эко-программы, принятой в Publicity Creating, была расширена пасека и высажено более 100 деревьев и кустов.
29.04.2021
Publicity Creating заключено соглашение о продвижении NH Market
31.03.2021
Проведена PR-кампания по продвижению очистителей воздуха DAIKIN.
18.02.2021
We talked to Valeriy Kureyko of Publicity Creating about Strategic Communication and PR. This is what he said about it.
26.03.2020
10 февраля 2020 г. в пресс-центре «Укринформ» состоялась Интернет-конференция
26.03.2020
Роль стратегии в PR возрастет