В умовах бурхливого розвитку PR-ринку, коли агенцій стає все більше, а єдині стандарти PR-обслуговування ще не розроблені, клієнтові не завжди легко зорієнтуватися у виборі партнера. У таких випадках зазвичай радять прислухатися до думки найбільш досвідчених структур, які мають історію діяльності і позитивну репутацію. Генеральний директор Publicity Creating Валерій Курейко розповідає про нюанси роботи з PR-агентством, і ще про багато іншого.
Де краще шукати інформацію про PR-агенції?
Якщо Ви не особливо глибоко знаєте ринок PR, то першим кроком може бути Інтернет - довідник. Потім із списку можна відібрати агентства, які найбільше підходять (наприклад, за спеціалізацією або досвідом на ринку). Після чого обов'язково потрібно глибше ознайомитися з цим "шорт-листом". Наприклад, раджу почитати (і, звичайно, проаналізувати) новини і релізи компанії, згадки про неї в оглядах преси. Адже важлива історія, проекти, клієнти та відгуки. Потрібно порівнювати агентства між собою вже на цьому етапі - наскільки вони відомі, наскільки активні, про що говорять їх керівники і т.д. Якщо ж пошук цілеспрямований (тобто компанія шукає конкретне агентство) - немає нічого простішого. Набрали в пошуковій системі назву - і Ви на корпоративному сайті. Хоча, і в цьому випадку новини та іншу інформацію про компанію обов'язково потрібно вивчити.
Зараз досить поширені блоги, і там немало негативної інформації про багато агенцій. Чи потрібно звертати на це увагу?
Я б радив ставитися до такої критики по-філософськи, адже не критикують тих, кого зовсім не знають, або тих, хто нічого не робить. Ми, наприклад, до конструктивної критики відносимося позитивно - вона показує, в яких сферах можна поліпшити роботу. З іншого боку, блоги не є авторитетним джерелом інформації, зазвичай вислови там необ'єктивні і однобокі. Довіряти потрібно офіційній інформації про компанію, а також своєму враженню від особистої зустрічі.
Ваше ставлення до тендерів?
Нормально, якщо вони проводяться чесно і прозоро, як би банально це не звучало. На мій погляд, тендери мають бути платними, і це зніме безліч питань і підозрь з боку агенцій, а організатори тендерів будуть підходити до процесу більш свідомо і відповідально. Publicity Creating ще кілька років тому було розроблено відповідні рекомендації, їх можна прочитати на нашому сайті www.publicity.com.ua. Хоча я б порадив компаніям, якщо є така можливість, взагалі обходитися без тендерів, а просто зібрати презентації і комерційні пропозиції від кращих, на їх погляд, агентств, і потім провести зустрічі-знайомства. Як правило, цього вистачає, щоб оцінити агентства і обрати партнера - близького і за "формальними ознаками", і "по духу".
У чому специфіка PR-просування для різних ринків?
В першу чергу, є різниця між PR на ринку В2С і В2В. Наша компанія, наприклад, має великий досвід в секторі В2В, в цьому напрямі маємо технології, які довели свою ефективність на практиці. Що стосується ринків, то ми працювали у п'ятнадцяти напрямках бізнесу (будівельний, IT, продукти харчування, фінансовий, сільське господарство…). Кожен ринок має свою специфіку. Але потрібно звертати увагу на вид PR-просування - репутаційний PR, маркетинговий PR, антикризовий PR і так далі. Наприклад, створення репутації в діловому середовищі для страхової компанії будується практично за тими ж основними законами, що і для промислового підприємства.
Яких послуг сьогодні потребують найбільше?
Комплексних комунікаційних PR-програм, зазвичай на період рік і більше. Також популярні послуги в галузі зв'язків зі ЗМІ, але великі агентства зазвичай не займаються разовими заходами в цій сфері. Перспективна послуга – PR-аудит, особливо для концернів, корпорацій, холдингів. Поступово набирає обертів погодинний консалтинг. Зросла кількість замовлень на розробку стратегічних документів (комунікаційна програма, інформаційна модель, антикризова програма і т.д.) - саме у вигляді окремих продуктів.
Які типи клієнтів Ви б виділили? Опишіть портрет "свого клієнта".
Всіх клієнтів можна умовно розділити на тих, хто "вирішив спробувати PR", тих, хто "вирішив зекономити за допомогою PR" і тих, хто дійсно свідомо вирішив задіяти PR для досягнення своїх бізнес-завдань. Для Publicity Creating - це власник, керівник або топ-менеджер великої або середньої компанії, зазвичай досить прагматичний, який ставить конкретні завдання, розуміє (хай навіть інтуїтивно) ефективність PR-інструментів і довіряє професіоналам. Останнім часом стало більше звернень, коли компанія говорить "Хочу працювати саме з Publicity Creating" . Ось це - наш клієнт…
Статтю опубліковано в журналі "Власть денег"